1. díl Otázky pro Meeru

31.10.2017
autor: Háta Vondráčková
autor: Háta Vondráčková

S Meerou jsem se poprvé setkala ve chvíli, kdy jsem minibusem dorazila do Arsha Yoga ášramu, místa, které je jejím domovem osm měsíců v roce. Tuhle lokaci najdete v jižní Indii ve státě Kérala, kde oceán hlasitě dýchá a ptáci křičí mezi palmami jako v Hitchcockovi. 

Tehdy jsem byla velice unavená po dlouhém letu, po nemoci, kterou jsem před odjezdem stihla v Čechách prodělat. Sotva jsem vnímala, sotva jsem viděla, bylo ulepené vedro, motala se mi hlava, ale byla jsem, jak říká můj oblíbený Hercule Poirot, "nanejvýš spokojená". Proč? Byla jsem na místě a k tomu se k nám, co jsme se akorát objevili na prahu Arsha yogy, blížila Meera s dcerkou Gayatri a i v mém rozmlženém stavu jsem zaznamenala pocit klidného rozpoložení, usebranost a jakousi manu ve smyslu působící síly mimořádného sálání. Nemluvím teď o osvícenosti Meeřiny osoby, aby nedošlo kvůli nepřímému popisu k omylu, hovořím o vyzařování člověka skutečně otevřeného, upřímného a pro mě, jakožto jedince velmi emotivního, fantasticky racionálního. Bylo to jako přijet k babičce, kterou jsem nikdy neměla. 

Marie Meera Karanath vedle svých překladatelských a tlumočnických studií dokončila v roce 2006 svůj dvouletý výcvikový kurz učitelů jógy a jeden rok kurzu instruktorů jógy v roce 2008. V Německu získávala jógové zkušenosti, učila jógu a posléze pokračovala již v Arsha Yoga ášramu v Indii. 

Je jedním z učitelů a koordinátorkou kurzů v Arsha Yoga. V současné době také matkou na plný úvazek. Meeřinou hlavní vášní je jin jóga, individuální jógová terapie, kirtany, zpěvy manter a védská meditace. 

 "Můžete se naučit od každého něco, zvláště od svého nepřítele. Vlastnosti, které vidíte u těchto lidí, odrážejí vaši osobnost. Žití v cizí zemi vás naučí, abyste své ego postavili stranou, přehodnotili své společenské a kulturní zázemí, vystoupili ze svého zámotku a stali se motýlem. Moje dcera, Gayatri, je v tomto ohledu největším učitelem. "

Meera je jistou inspirací, její smýšlení je vodítkem, jak se v bytí nezbláznit, ať už vaše tenze vychází odkudkoli. Je lidská, přirozená a svá, filozofii jógy interpretuje příjemným a nekomplikovaným způsobem. Proto jsme společně vytvořily Otázky pro Meeru, kdy se v každém rozhovoru budeme opírat o jiná témata, někdy hlubší, někdy zdánlivě nejógová. První díl otázek je o Meeře v bodech, abychom vklouzli pod povrch. 

Hezké počtení. 

M.

Jaká je Tvá osobní interpretace jógy? 

Jóga je cítit se celistvě (mantra Purnamadah purnamidah....) v souladu se svým okolím a přírodou a s tím související pocit sounáležitosti. Jóga je přesvědčení, že obsah života neznamená pouze jídlo, práci, spánek a rozmnožování se, ale něco mnohem hlubšího a obsáhlejšího, co však nelze našimi 5 smysly obsáhnout. 

Jak jsi se seznámila s jógou, a z jaké její stránky Tě zprvu nejvíce ovlivnila, oslnila? 

S jógou jsem se seznámila poprvé při studiu na univerzitě ve Vancouveru. Chodily jsme na hodiny se svojí nejlepší kamarádkou z Mexika a dostávaly jsme při hodinách neuvěřitelné záchvaty smíchu. To mi bylo 20 a ten smích mi tenkrát připadal úžasně osvobozující, i když jsme musely čelit nepřátelským pohledům již zkušenějších jogínek. 

Bylo Tvoje počínání ve stěžejních životních situacích spíše spontánního nebo racionálního rázu? Narážím, mimo jiné, na Tvé přemístění z Evropy do Indie. 

Skvělá otázka a musím se přiznat, že spíše vržení se střemhlav do situace. Můj sňatek s Indem nebyl výjimkou. Mnohokrát se mi to však nevyplatilo časem jsem se naučila zapojovat i svoji moudrost. 

Jaké bylo Tvoje prvotní počínání v Indii? Pocity, praxe? 

Prvotní počínání bylo úžasné. Indii jsem si zamilovala od první návštěvy. Na rozdíl od ¨sobecké¨západní společnosti se mi zdáli zdejší lidé milující a otevření a imponovalo mi zachování a praktikování základních lidských hodnot v běžném provozu. Až později při delším pobytu a zvláště po narození dcery se začaly objevovat mouchy až bych řekla masařky. 

Bylo v Indii něco, co Tě vyhodilo z konceptu i po době, cos tam nějakou dobu žila? 

Vyvedlo z konceptu ani ne, to spíš rozčílí doběla. Ale musím říct, že ať potom cestuji kamkoli, jsem naprosto v klidu a nic moc už mě nepřekvapí. Říkám to často jako vtip, ale i na tom je kus pravdy: Když člověk přežije Indii, přežije už všechno. Např. Indové vám neřeknou nic na rovinu. Pokud vám chtějí odporovat, vymyslí si neskutečně mnoho ¨excuses¨, z čeho vy potom musíte odvodit odpověď. Jiná varianta je, že hrají ¨mrtvého brouka¨ a odpověď třeba ani vůbec nepřijde. To je pro mě jako člověka velmi přímočarého těžké. 

Nalezla jsi zásadní rozdíl mezi "evropskou" jógou a "indickou" jógou? 

Zásadní rozdíl není ani tak ve výuce, jako v očekávání lidí. Indové chodí na jógu především kvůli duševnímu zdraví, harmonickým vztahům v rodině a pochopení vyššího smyslu života. Na západě stále ještě jóga vystupuje pod štítkem fitness a fyzické cvičení. Je třeba se zabývat obojím. 

Jaký vnímáš nejcitelnější rozdíl mezi nimi, jsou jistá pro a proti u každé z nich? 

Tato otázka je vlastně zbytečná, jelikož jedno bez druhého nemůže existovat. A jsme zase u té celistvosti.... 

Jóga je jedna, přesto přístupů a tzv. stylů je nepřeberné množství. V jakých sférách se ty pohybuješ nejraději a nejfrekventovaněji?

Pokud bych jógu musela nazývat stylem, tak by to byla Meera jóga. :) Z tohoto pohledu existuje tedy tolik stylů, kolik je lidí na této planetě. Každý by si měl najít ten svůj styl, který mu vyhovuje a ten praktikovat. Styl každého se bude měnit s věkem, životními situacemi nebo třeba i nemocí. Dobrým průvodcem na této cestě ¨jógy šité na míru¨ mi je jógová terapie, která všechny tyto prvky zohledňuje. No, a když potom vyučuji Vénugopála v Indii, tak vyučuji ¨Vénugopála jógu¨, a když Janičku v Čechách, tak ¨Janička jógu¨. Jméno jsem vybírala záměrně, jelikož v Indii je jóga doménou mužů a na západě žen, ale o tom zase někdy příště... 

Co jsou pro Tebe slova celistvost a jednoduchost? 

To jsou dva pojmy, které spoluvytvářejí pocit štěstí. Ne ten minutový nebo hodinový, ale ten trvalý a neměnný. Jeden pojem ovlivňuje ten druhý. Pokud zjednodušíme svůj život po všech stránkách, budeme celistvější, spokojenější. Tohle je pro mě asi nejtěžší životní úkol na mé jógové cestě. Mám ráda hezké a někdy i složité věci a zjednodušovat je, mi připadá často krajně nepříjemné. V tomto je Indie moje velká učitelka. Díky bezbřehé vynalézavosti a tvořivosti Indů, je zde možné vše. Tak proč se pozastavovat nad tím, že to nemá tu správnou barvu nebo úplnou funkčnost? V tomto je Indie neporazitelná až bych řekla geniální. 

Je něco, co bys ráda sdělila lidem, kteří bezhlavě touží do Indie jet, aby poznali "to pravé jógové"? Je třeba podstupovat cestu, v jakém případě je to adekvátní, a v jakém netřeba?

Cestování je určitě věc, která může posunout naše chápání do širších souvislostí. Nemusí to být zrovna Indie. I když Indie je jedna ze zemí, kde se člověk ať chce nebo nechce dostává za hranice své komfortní zóny. Toto často přináší průlom v myšlení a změnu doposud nastavených hodnot. A nebo se může stát, že ten daný člověk odmítne se do Indie znovu vydat. 

Objevila jsi další kus jógy po narození Tvojí dcery, jaký a proč? 

Objevila jsem cestu karma jógy (jóga konání bez ohledu na výsledek), kterou mají Indové opravdu v krvi. Často je to ta jediná jóga, kterou za celý den vykonám. Bhagavad Gíta však praví, že společně s bhakti jógou vede nejrychleji k osvícení, tak mám snad ještě šanci :) Také jsem objevila tu bezednou mateřskou prasílu. Přestože matka noci nespí a tatínek už dávno odpadl, matka je schopná ještě navařit, uklidit a na dítě se jedním koutkem usmívat. 

Jak vnímáš cestování mezi Indií a Evropou? 

Připadá mi to vždycky jako meziplanetární cestování vesmírem. Vždycky mi proletí hlavou: tohle snad nemůže být jedna a ta samá planeta Země? Také musím upřímně poděkovat pánu Bohu v jakémkoli pojetí a chápaní, že jsme s manželem našli pro nás oba ideální řešení - 8 měsíců v Indii, kde provozujeme náš ášram a 4 měsíce v Evropě, kde učíme na různých místech. Se školou dcery jsme to ještě moc neřešili, protože jsou jí je teprve 4 roky a až do 4.třídy máme povolenou dlouhodobější absenci. Sama nemám o dceru strach. Je vnímavá a poznání obou kultur je podle mě ta nejlepší škola života. 

Napadá Tě něco, co bys řekla nadšenému začínajícímu jogínovi? 

Vrhni se na to, praktikuj a nauč se poznávat to, co ti dělá dobře a co ne, a v žádném případě se nenuť do věcí, které ti z nějakého důvodu nesedí. Vše ostatní přijde samo. 

Kde je dle Tvého názoru jógy nejvíce třeba? 

Ve školkách, ve školách a na univerzitách, prostě ve vzdělávacích zařízeních jako prevence a možnost napravení škodlivých myšlenkových vzorců. A také ve vyšších politických kruzích a v korporacích. To je ale utopie, protože potom by byli všichni schopni myslet sami za sebe a už by nepotřebovali být na ničem závislí, a to by tyto sektory nikdy nepřipustily, jelikož jejich moc je založena na strachu, který výše zmiňovanou závislost vytváří.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky